کمپرسورهای اسکرو به عنوان کمپرسورهای حرکت متناوب (جریان غیر پیوسته) طبقه بندی می شوند. همچنین می توان آنها را با کمپرسورهای جریان متوسط ​​و فشار متوسط ​​در مقایسه با انواع دیگر کمپرسورها در نمودار فشار / جریان برای انواع کمپرسور دسته بندی کرد.
 
کمپرسور اسکرو به این دلیل نامیده می شود که دارای دو پیچ است که یکی از آنها به صورت درایور با پرایم موور (موتور، توربین) و دیگری محرک است. بر اساس تئوری عملکرد، دو پیچ با استفاده از چرخ دنده ها به یکدیگر متصل می شوند تا بر اساس جهت چرخش راننده (در خلاف جهت عقربه های ساعت) در مقابل یکدیگر بچرخند و هوای فشرده را با روغن در ناحیه تراکم فشار می دهد تا فشار آن افزایش یابد.
 
هوای فشرده با روغن (از نوع flooded) در داخل کمپرسور فشرده می شود و سپس روغن و هوای فشرده به واحد جداسازی روغن وارد می شوند تا روغن و هوا را جدا کنند. سپس هوا به خط تخلیه خارج شده و روغن برای فیلتر کردن به فیلتر روغن و سپس دوباره به مکش کمپرسور بازگردانده می شود. این نوع کمپرسور با جابجایی محوری زیاد در حین کار، در اندازه گیری ارتعاش مشخص می شود. جابجایی محوری آن از هر کمپرسور دیگری در انواع مختلف بیشتر است. در ادامه اجزای کمپرسور اسکرو را با هم مرور خواهیم کرد.
روغن و پیچ
عملکرد روغن داخل کمپرسور برای روانکاری پیچ ها، بلبرینگ ها و آب بندی ها در حین کار و ثانیاً برای خنک کننده پیچ ها می باشد. از آنجایی که فشرده سازی هوا دما را افزایش می دهد (فرآیند ترمودینامیکی) و گرمای بیش از حد بر پیچ ها تأثیر بدی می گذارد و می تواند باعث ایجاد تنش های حرارتی موضعی در طول وسط پیچ (هات اسپات) شود. انبساط بیش از حد پیچ ​​ها می تواند منجر به مالش پیچ ها با پوشش یا سایر پیچ ها شود، اما پیچ ها از موادی با انبساط حرارتی کم ساخته می شوند تا از گرم شدن بیش از حد یا انبساط پیچ ها به دلیل روانکاری یا خنک کننده بد جلوگیری شود.
 
یکی دیگر از عملکردهای روغن، ایجاد یک لایه روی پیچ ها برای محافظت از سطح آن است، زیرا هرگونه ذرات گرد و غباری که از فیلتر مکش هوا خارج می شود می تواند باعث فرسایش و خراش روی پروفیل پیچ شود. گرم شدن بیش از حد پیچ ​​ها می تواند منجر به انبساط بیش از حد، افزایش مقدار خالی شدن پیچ، برای تنظیم در دستگاه بالانس شود. در دستگاه بالانس می توان موقعیت و زاویه انحراف در پیچ را تعیین کرد و سپس با حرارت دادن آن را بازیابی کرد. اما از این روش در درصد تخلیه کم استفاده می شود زیرا ممکن است باعث ایجاد تنش حرارتی موضعی در پیچ برای درصد بیشتر شود.
 
نکته: این روش را می توان برای پیچ های پمپ های اسکرو روغن نیز برای حفظ پیچ های آن استفاده کرد.
 
پیچ هایی که با استفاده از این روش نگهداری می شوند با لکه های سیاه در محل گرمایش مشخص می شوند.
مشکلات روغن
 
روغن مورد استفاده در این نوع کمپرسورها باید از نوعی باشد که بتواند دمای بالا را حفظ کند زیرا دمای خروجی می تواند به 99 درجه سانتیگراد برسد که بسیار زیاد است. برخی از انواع روغن ها این دمای بالا را ندارند، بنابراین شروع به رسوب ذرات در سیستم رسوب می کند. این ذرات فیلترهای روغن و کارتریج های جداکننده روغن را مسدود می کند که باعث می شود سرعت تعویض کارتریج بسیار سریع باشد.
 
فیلتر و آلوده می کند
 
پاره شدن یا مسدود شدن فیلترهای مکش هوا می تواند آسیب جدی به کمپرسور وارد کند زیرا اگر با گرد و غبار یا روغن اشباع شود، جریان هوا از آن عبور کرده و گرد و غبار وارد کمپرسور شده و باعث ایجاد خراش روی پیچ ها می شود. هر گونه گرد و غبار یا آب و هوای شنی در اطراف مکش کمپرسور بر فیلترها تأثیر بدی می گذارد زیرا ذرات شن بسیار نرم هستند و می توانند از سوراخ های فیلتر مکش عبور کنند. اما با روغن مخلوط می شود و در فیلترهای روغن رسوب می کند و آن را آلوده می کند و سرعت تغییر را افزایش می دهد.
 
نشت داخلی PCV
 
اگر شیرهای کنترل فشار (PCV) در خط تخلیه پس از جداکننده روغن دارای هر گونه نقصی در فنرها یا آب بندی ها یا هر گونه ترک داخلی در بدنه شیر داخلی باشد، روغن می تواند برای آلوده کردن فیلتر مکش هوا بازگردد. همانطور که اگر شیر تخلیه به سیستم تخلیه باز شود (در صورت معیوب بودن شیر)، فشار سیستم (فشار تخلیه) جریان برگشتی را برای برگشت هوا به داخل کمپرسور از طریق نشت داخلی PCV ایجاد می کند تا روغن را به سمت عقب به سمت مکش کمپرسور سوق دهد. تا به فیلتر هوا برسد. علائم آمپر بیشتر موتور در حال کار و فشار تخلیه کمتر است.
 
آمپر موتور بالا (قدرت)
 
دلایل دیگری نیز برای افزایش آمپر (قدرت) موتور وجود دارد که عبارتند از: دمای بالاتر هوای مکش، خرابی کولر روغن، کاهش ولتاژ یا گشتاور موتور (موتور محرک)، مسدود شدن فیلترهای سیستم، هر گونه افزایش خالی شدن پیچ یا ناهماهنگی.
 
هر گونه گرد و غبار یا ذرات ناشی از هوای مکش یا روغن بد می تواند به یاتاقان ها برسد و باعث فرسایش و آسیب به قسمت های داخلی یاتاقان ها شود. هر گونه نقص در یاتاقان ها باعث آمپر (قدرت) موتور بیشتر و حتی منجر به ا